×

تشریح جزئیات مصوبات کمیسیون آیین‌نامه داخلی در اصلاح نحوه بررسی لوایح برنامه پنجساله

سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در تشریح نشست این کمیسیون به جزئیات مصوبات آن برای اصلاح نحوه رسیدگی به لوایح برنامه پنجساله که قرار است از یک شوری به دو شوری تبدیل شود، اشاره کرد.

  • ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹
  • ۰
  • تشریح جزئیات مصوبات کمیسیون آیین‌نامه داخلی در اصلاح نحوه بررسی لوایح برنامه پنجساله

    به گزارش صبح مجلس، سمیه محمودی در تشریح نشست صبح امروز(سه شنبه، ۲۷ تیرماه) کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس با بیان اینکه اعضا در دستور کار اول خود به بررسی طرح اصلاح ماده ۱۸۰ قانون آیین نامه داخلی پرداخت، گفت: این اصلاح برای دو شوری کردن بررسی لوایح برنامه پنجساله است که در حال حاضر به صورت یک شوری انجام می شود.

    نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه این اصلاح همانند اصلاح نحوه بررسی لوایح بودجه خواهد بود، عنوان کرد: در بخشی از این اصلاح تصویب شد که کمیسیون های تخصصی که در حال حاضر ۱۰ روز فرصت دارند روی لایحه برنامه کار کنند، ۱۰ روز کاری فرصت داشته باشند که روز کاری در مجلس به معنای روزهایی است که صحن علنی برگزار می شود.

    وی در ادامه با بیان اینکه در اصلاح جدید که به تصویب کمیسیون رسیده، نماینده کمیسیون تلفیق ۲۰ دقیقه زمان برای ارائه گزارش درباره کلیات لایحه برنامه خواهد داشت، اظهار کرد: نماینده کمیسیون برنامه و بودجه نیز به عنوان کمیسیون تخصصی، ۱۰ دقیقه فرصت برای ارائه گزارش خواهد داشت و کما فی السابق ۵ موافق و ۵ مخالف برای آن صحبت خواهند کرد با این تغییر که هر نفر از این افراد تنها می توانند بخشی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگری قرار دهند و نمی توانند تمام فرصت خود را به نماینده دیگر بدهند.

    محمودی اضافه کرد: در جریان این رسیدگی همچنین تصویب شد که بعد از رأی گیری درباره اصل لایحه دولت، اگر صبح مجلس رأی مخالف دادند، لایحه به دولت بازگردد تا ظرف مدت یک ماه اصلاح شده و به مجلس بیاید؛ اما اگر لایحه به تصویب صبح مجلس برسد به کمیسیون تلفیق خواهد رفت تا به جزئیات آن رسیدگی شود.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه به دستور کار دیگر این جلسه اشاره و بیان کرد: بعد از اینکه سیاست های کلی نظام قانون گذاری در سال ۹۷ ابلاغ شد کمی روی این موضوع کار شد اما بعد مغفول ماند از این رو کمیسیون مشترکی به ریاست آقای میرسلیم تشکیل شد تا روی آن کار کنند.

    وی افزود: به دلیل مشغله زیاد کمیسیون، کار در این کمیسیون نیز رونق چندانی نگرفت از این رو رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی تصمیم را بر آن کرد تا از اعضای کمیسیون مشترک نظام قانونگذاری دعوت به عمل آید تا به همراه کارشناسان روی ۵۰ تا ۶۰ ماده ای که هم اکنون تنظیم شده است، بررسی به عمل بیاوریم تا روی نحوه ادامه روند رسیدگی آن تصمیم گیری شود.

    سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین کارگروهی در این کمیسیون به ریاست علیرضا سلیمی در حال کار کردن روی طرحی برای اصلاح نحوه تعیین کمیسیون های تخصصی صبح مجلس در ابتدای هر دوره است که تاکنون ۱۷ جلسه آن برگزار شده که بعد از اتمام رسیدگی به کمیسیون آیین نامه خواهد آمد تا بعد از بررسی در کمیسیون مشترکی میان کمیسیون ما و هیأت رئیسه مجلس نهایی شود.

    منبع:خانه ملت 

    انتهای پیام 

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=7666

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس