×

به بهانه نقص زیرساخت نباید فرصت‌ها را از دست دهیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مزایای توسعه همکاری با کشورهای آفریقایی، گفت: ما نبایدبه بهانه نقص زیرساخت نباید فرصت‌ها توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورهایی آفریقایی را از دست دهیم.

  • 1 مرداد 1402
  • 0
  • به بهانه نقص زیرساخت نباید فرصت‌ها را از دست دهیم

    به گزارش صبح مجلس، حسین نوش آبادی با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به چهار کشور آفریقایی و امضای ۲۱ سند همکاری، گفت: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود بر تحرک مضاعف در سیاست خارجی کشور به ویژه در حوزه آفریقا و آمریکای لاتین تاکید کردند، سفرهای اخیر رئیس جمهور و وزیر خارجه نیز در راستای تامین منافع ایران در کشورهایی است که تاکنون نسبت به آنها کم توجهی شده است. ما نیز بارها تاکید کردیم که وزارت خارجه نباید تنها به یک بخش خاص بپردازد و لازم است با کشورها مختلف به ویژه کشورهایی که مزیت نسبی برای وضعیت اقتصادی و تجاری ما دارند، روابط خود را توسعه دهد.

    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: آفریقا یکی از قاره‌هایی است که می‌تواند بخشی از منافع ما را تامین و برخی از پروژه‌های ما را فعال کند، این سفر قطعا فواید و نتایج مثبتی را به همراه دارد، این سفر همچنین در توسعه دیپلماسی اقتصادی که تا پیش از این ضعف‌هایی در این حوزه داشتیم، موثر است. امضای تفاهم نامه های همکاری در این سفرها مقدمات توسعه روابط را فراهم خواهد کرد.

    وی در ادامه یادآور شد: ما از ظرفیت کمیسیون مشترک اقتصادی تا به حال استفاده نکرده‌ایم، هر وزیر رئیس کمیسیون مشترک با تعدادی از کشورها است و کمیسیون‌های مشترک اقتصادی تاکنون فعال نبوده‌اند، این سفر رئیس جمهور می‌تواند بستر لازم برای توسعه روابط و فعال سازی کمیسیون‌های مشترک را فراهم کنم، وزارتخانه‌های ذی ربط نیز می‌توانند تفاهم نامه‌های مرتبط با خود را با همکاری وزارت امور خارجه عملیاتی و اجرا کنند.

    نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تحرک جدید در وزارت خارجه و ارتباط با کشورهای آفریقایی را به فال نیک می‌گیریم زیرا زمینه ساز توسعه روابط خواهد بود اما تحول بعد از این سفرها صورت می‌گیرد، با این سفرها قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها شناسایی می‌شود و روابط بین شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی شکل می‌گیرد و نهایتا فضا به سمت تامین منافع می‌رود.

    نوش آبادی همچنین گفت: دریافت نتیجه و ایجاد تحول نیازمند جدیت و عزم و اراده دو طرف برای تحکیم همکاری‌های اقتصادی است. زیرساخت‌های لازم برای توسعه روابط و ایجاد تحول هم فراهم است و زیرساخت‌هایی هم باید ایجاد کرد اما تا مادامی که ارتباط توسعه پیدا نکند، زیرساخت‌ها شکل نمی‌گیرد. ما به بهانه نقص زیرساخت نباید فرصت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورهایی آفریقایی را از دست دهیم.

    گزینه های نهایی برای ریاست ودادستانی دیوان محاسبات انتخاب شدند بیشتر بخوانید: گزینه های نهایی برای ریاست ودادستانی دیوان محاسبات انتخاب شدند

    وی افزود: ما با زیرساخت‌های محدود باید وارد این بستر شویم و تبادلات تجاری و اقتصادی را کلید بزنیم و در میانه راه ضعف هایی که بروز پیدا می‌کند را برطرف کنیم.

    منبع:خانه ملت 

    انتهای پیام 

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=7853

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس