×

برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشورمان عملیاتی شده است

رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی گفت: ماهواره های جدید دیگر جنبه تحقیق و تجربه ندارند بلکه خوشبختانه به مرحله ای رسیده ایم که ماهواره های عملیاتی تولید شود تا بتوانند در مدار قرار گیرند.

  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
  • ۰
  • برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشورمان عملیاتی شده است

    به گزارش نمایندگان، رضا تقی پورانوری  درباره با دستاوردهای فضایی ایران و آمادگی کشورمان در راستای پرتاب ماهواره برها و پرتابگرهای جدید تا پایان سال جاری، گفت: توسعه صنایع فضایی یکی از راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی است زیرا کاربردها و خدمات متعددی از این دستاوردها حاصل می شود.

    نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع موضوعاتی مانند سنجش از دور معادن و کشاورزی، پایش مرزها و منابع طبیعی و … از جمله کاربردهایی هستند که بهره مندی از ماهواره را دارای اهمیت می کند؛ این مهم در حالیست وقتی کشوری توانمندی طراحی، ساخت و تولید ماهواره برها و پرتابگرها را داشته باشد، توانسته مرزهای علم را جابجا کند.

    وی با اشاره به اینکه صنایع فضایی پیشران توسعه هر کشوری محسوب می شوند، ادامه داد: به عبارتی با توجه به اینکه ایران اسلامی همواره در حوزه بهره مندی از مزایای صنایع فضایی مورد تحریم قرار داشته، لذا از سال ۱۳۸۴ استراتژی دستیابی به استقلال در صنعت فضایی پیش بینی و مورد پیگیری قرار گرفت که امروزه شاهد دستاوردهای متعددی در این عرصه هستیم. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه امروزه مباحث ارتباطی و مخابراتی، برقراری ارتباطات پیشرفته فضایی و … دارای اهمیت زیادی بوده و کشورها برای بهره مندی از این خدمات هزینه های زیادی را پرداخت می کنند، افزود: بومی شدن این فناوری در کشورمان موجب رفع مشکلات می شود و وابستگی در این حوزه ها  از بین می رود.

    تقی پورانوری با یادآوری اینکه برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشورمان عملیاتی شده و در آستانه تدوین برنامه ۱۰ ساله آتی هستیم، تصریح کرد: طراحی و ساخت ماهواره، ماهواره برها، ایستگاه های زمینی کنترل و ایستگاه های دریافت کننده زمینی از جمله موارد مهم در زنجیره صنعت فضایی هستند که باید توسعه یابد.

    وی اظهار کرد: تاکنون کارهای تحقیقاتی در جریان بوده و اکنون ماهواره هایی آماده پرتاب هستند؛ البته باید یادآور شد ماهواره های جدید دیگر جنبه تحقیق و تجربه مندی ندارند بلکه خوشبختانه به مرحله ای رسیدیم که ماهواره های عملیاتی تولید شود تا بتوانند در مدار قرار بگیرند.

    نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس بیان کرد: نباید فراموش کرد برخی کشورها فقط در بخشی از زنجیره یاد شده وارد شده اند اما جمهوری اسلامی ایران با اختلاف از دیگر کشورها توانسته زنجیره را تکمیل کند. بدون شک تجاری سازی این حوزه می تواند موجب کسب درآمد برای کشورمان شود زیرا کشورهای متعددی در منطقه به این مهم نیاز دارند و به ایران نیز مراجعه کرده اند.

    رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین در گذشته نیز موضوع ساخت ماهواره مشترک با همکاری کشورهای آسیایی و اسلامی مطرح بوده که در شرایط جدیدی امکان آن فراهم است و ایران با دارا بودن دانش در این زمینه، محوریت خواهد داشت.

    انتهای پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=4575

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس