• امروز : دوشنبه, ۴ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 24 June - 2024
مهندس فرید دوستی، مدیر نمایشگاه ایران‌پلاست

ایران پلاست هفدهم؛ نماد اشتغالزایی، حمایت از ساخت داخل، رشد تولید و دور زدن تحریم ها

  • کد خبر : 8611
  • شنبه 14 مرداد 1402 - 11:20
ایران پلاست هفدهم؛ نماد اشتغالزایی، حمایت از ساخت داخل، رشد تولید و دور زدن تحریم ها
یکی از راه های اساسی برای کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالا در صنعت پتروشیمی، از توجه ویژه و حمایت عملی به صنایع پایین دستی و شاهراه میانبر برای تکمیل زنجیره ارزش، از نمایشگاهی به نام «ایران پلاست» خواهد گذشت.

کاهش خام فروشی و تبدیل نفت و گاز به فرآورده های پتروشیمی، یکی از مسائل اساسی اقتصاد کشور است که درسالهای اخیر و با طرح مساله «اقتصاد مقاومتی» همواره مورد تاکید مدیران کشور قرار گرفته است. آنچه بدیهی است، یکی از مهمترین نمادهای اشتغالزایی، حمایت از ساخت در ایران، رشد تولید، جلوگیری از خام فروشی در کشور و دورزدن تحریم ها صنعت پتروشیمی است که در دوره تحریم های ظالمانه بر علیه کشورمان، این صنعت توانسته شاگرد اول درآمدزایی و ارزآوری برای کشور نیز باشد.

تبدیل نفت و گاز به فرآورده های پتروشیمی، هم ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور می کند و هم موجب تقویت صنایع پایین دستی در کشور می گردد. در واقع تکمیل چرخه زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی، مهمترین راهکار برای ایجاد رونق اقتصادی، اشتغالزایی و افزایش درآمدهای کشور است.

واقعیت این است که صنایع پایین دستی، از نظر ایجاد ارزش افزوده، رونق تولید و بویژه اشتغالزایی، به مراتب پیشروتر از صنایع بالادستی هستند؛ مشروط به آنکه مورد توجه بیشتری قرار گیرند و از منظر سیاستگذاران، در زمره صنایع فرعی قلمداد نگردند. بررسی های متقن نشان می دهد که اشتغالزایی اصلی در صنعت پتروشیمی، نه در مجتمع های پتروشیمی، بلکه در صنایع پایین دست شکل می گیرد و برای کشور ما با نرخ بیکاری بالا، تقویت صنایع تکمیلی پتروشیمی می تواند نقش مهمی در رفع این معضل و همچنین ایجاد رونق اقتصادی داشته باشد.
با اوصافی که ذکر آن رفت، بیش از بیست سال از اولین آوردگاه بین المللی تحت عنوان نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با سازماندهی صنعت پتروشیمی می گذرد. شاید کمتر کارشناسی تصور می کرد که نهال نوپای نمایشگاهی برای پایین دست پتروشیمی و صنایع وابسته در دهه ۸۰ شمسی، اینچنین و پس از بیش از دو دهه پرجاذبه و ریشه دار گردد.

در این سالها شرکت ملی صنایع پتروشیمی همواره تلاش کرده با شناسایی و پوشش نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در دو بعدکیفیت و کمیت بهترین ها را از خود به منصه ظهور بگذارد. بی تردید، برگزاری نمایشگاه ایران پلاست، فرصت مغتنمی برای بهبود فضای کسب و کار این صنعت در کشور است. اهمیت نمایشگاه ایران پلاست را از سه منظر می‌توان بررسی کرد. نخست، نقش صنایع پایین دست پتروشیمی در توسعه این صنعت، اشتغالزایی و رونق اقتصادی کشور و فرصت مناسب برای همفکری و همگرایی کلیه فعالان این صنعت است. دومین منظر اهمیت این آوردگاه، حضور همزمان بخش های خصوصی و دولتی و فرصت طلایی تعامل برای ارتقاء صنعتی است است که چشم و امید کشور در حوزه توسعه و درآمدزایی ارزی به اوست. سومین منظر نقش تحریم زدایی و دور زدن تحریم ها با برگزاری نمایشگاه ایران پلاست است که شاهد این مدعا حضور پررنگ شرکت های خارجی در نمایشگاه هفدهم است. در نمایشگاه امسال بیش از دو هزار مترمربع فضای نمایشگاهی را شرکت های متقاضی خارجی تا بدینجا پر کرده اند حال آنکه در نمایشگاه سال گذشته، شرکت های خارجی تنها ۸۰ متر مربع را به خود اختصاص داده بودند.

همانطور که اشاره شد، ایران پلاست در ادوار مختلف تلاش کرده از نظر کیفیت و نوآوری سرآمد و از نقطه نظر تعداد شرکت کنندگان، پوشش گسترده ای از شرکت های مرتبط را عینیت ببخشد.

با این رویکرد، در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست بسترهای لازم برای نمایشگاه مجازی دائمی ایران‌پلاست فراهم شده است. نمایشگاه مجازی ایران‌پلاست با قابلیت‌های مختلف و در سطح بین‌المللی است تا شرکت‌های علاقه‌مند حضور در این نمایشگاه در طول سال برای میلیون‌ها مخاطب ایرانی و خارجی محصولات و خدمات خود را عرضه کنند. هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست پس از ۱۶دوره برگزاری، اکنون به بلوغ کافی برای جهش همه‌جانبه رسیده است و با توجه به ظهور فناوری‌های نو، هوش مصنوعی و دنیای مجازی باید از این امکانات و قابلیت‌ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: شورای نگهبان نظر خودش را هنگام بررسی صلاحیت‌ها اعلام کرده است

بر این اساس، در هفدهمین دوره برگزاری نمایشگاه ایران‌پلاست در گام نخست با تحول اساسی در ساختار سایت و سامانه ایران‌پلاست بسترهای لازم برای تداوم دائمی این نمایشگاه فراهم شده است و گام دوم ایجاد نمایشگاه مجازی ایران‌پلاست با قابلیت‌های مختلف و در سطح بین‌المللی است تا شرکت‌های علاقه‌مند حضور در این نمایشگاه در طول سال برای میلیون‌ها مخاطب ایرانی و خارجی محصولات و خدمات خود را عرضه کنند.

نکته قابل توجه آنکه؛ بستر مجازی نمایشگاه ایران‌پلاست هیچ مشابه داخلی ندارد و در میان نمایشگاه‌های ایرانی پیشگام استفاده از توانایی‌های هوش مصنوعی، گرافیک بالا و قابلیت‌های الکترونیک است.

در همینحال، روند تولید نمایشگاه مجازی هم‌اکنون در حال طی شدن است و تیم‌های مجرب و خبره‌ای از متخصصان ایرانی درحوزه‌های گوناگون هوش مصنوعی، گرافیک، رابط کاربری و… در حال ساخت آن هستند. به‌زودی بخش ثبت‌نام درنمایشگاه مجازی برای عموم شرکت‌های علاقه‌مند فعال خواهد شد و آنها می‌توانند از این قابلیت ویژه ایران‌پلاست استفاده کنند و امید است که مجموعه تلاش ها و اقدامات در ایران پلاست هفدهم به شکوفایی بیشتر صنعت پتروشیمی به ویژه درپایین دست منجر شود.

در دولت سیزدهم، تکمیل چرخه زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی همواره موضوع مورد تاکید مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گرفته است. مهندس مرتضی شاهمیرزایی، نیروی متخصص، پرکار و دلسوز صنعت پتروشیمی کشور در مقاطع زمانی مختلف در مورد ضرورت های کاهش خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی سخن گفته است.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی عزم خود را برای توسعه صنایع پایین دست و تکمیل زنجیره ارزش به طور جدی جزم کرده اما ناگفته پیداست که توسعه صنایع پایین دست و تدارک بازار مناسب برای تولیدات آن، مستلزم یک عزم همگانی در دولت و مجلس بویژه در بخش های مرتبط با وزارت صنعت است تا شاهد تسریع و تسهیل در تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی باشیم.

با این اوصاف، یکی از راه های اساسی برای کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالا در صنعت پتروشیمی، از توجه ویژه و حمایت عملی به صنایع پایین دستی و شاهراه میانبر برای تکمیل زنجیره ارزش، از نمایشگاهی به نام «ایران پلاست» خواهد گذشت.

لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=8611

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.