×

انتقال گلایه‌ها و اعتراضات داوطلبان به مسئولان برگزاری کنکور/ فرمول پیچیده‌‎ و عادلانه‌ای برای محاسبه تراز داوطلب به کار گرفته شده است

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه در نشست امروز کمیسیون گلایه‌ها و اعتراضات داوطلبان به مسئولان برگزاری کنکور منتقل شد، گفت: محاسبه تراز داوطلبان با توجه به وجود تفاوت نمرات در سال‌ها و نظام‌های مختلف آموزشی با پیچیدگی ویژه‌‎ای همراه بود و اعضای کمیسیون  معتقدند باید در این زمینه در اقناع سازی بیشتری از سوی دستگاه‌های ذی ربط صورت می‌‎گرفت.

  • 13 شهریور 1402
  • 0
  • انتقال گلایه‌ها و اعتراضات داوطلبان به مسئولان برگزاری کنکور/ فرمول پیچیده‌‎ و عادلانه‌ای برای محاسبه تراز داوطلب به کار گرفته شده است

    احمدحسین فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت   در تشریح نشست امروز (یکشنبه ۲۹ مرداد) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با حضور رئیس سازمان سنجش و مسئولان سنجش وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد: ارائه گزارش مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت آموزش و پرورش در خصوص نحوه سنجش پذیرش دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ در دستور کار امروز نمایندگان بود که پس از استماع گزارش ارائه شده، نمایندگان عضو کمیسیون نیز گلایه‌‎ها و دغدغه‌های داوطلبان را به مسئولان برگزاری آزمون سراسری منتقل کردند.

    نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در روند برگزاری کنکور امسال فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه برخورد با باندهای تخلف صورت گرفت، افزود: به همین جهت کنکور امسال با درصد تقلب کمتری برگزار شد.

    به دلیل تفاوت در سال‌ها و نظام‌های آموزشی از فرمول پیچیده‌ای برای محاسبه تراز استفاده شده است

    وی با اشاره به وجود میانگین نمرات متفاوت در هریک از سال‌‎های برگزاری امتحانات نهایی و تفاوت نظام‌‎های آموزشی در آموزش و پرورش، عنوان کرد: به همین جهت محاسبه تراز کار پیچیده‌ای بوده و آموزش و پرورش و سازمان سنجش باید در این خصوص بیشتر از گذشته اطلاع رسانی می‌کردند. ضمن اینکه فرمول در نظر گرفته شده فرمولی بوده که پس از بحث و بررسی‌های بسیار به آن رسیده اند.

    داوطلبان مناطق محروم از رتبه‌های برتر بوده‌اند

    فلاحی تصریح کرد: یکی از نگرانی‌‎ها در خصوص اعمال تأثیر قطعی ۴۰ درصدی معدل در پذیرش دانشجو عدم رعایت عدالت بود در حالیکه طبق گزارش سازمان سنجش بسیاری از داوطلبان مناطق محروم نیز در رتبه برتر کنکور قرار گرفتند.

    گزینه های نهایی برای ریاست ودادستانی دیوان محاسبات انتخاب شدند بیشتر بخوانید: گزینه های نهایی برای ریاست ودادستانی دیوان محاسبات انتخاب شدند

    وی با اعلام درخواست ۴۵ هزار داوطلب برای تجدید نظر در محاسبه تراز خود، گفت: این فرصت تا ۸ شهریور ماه تمدید شده تا نسبت به این درخواست‌‎ها رسیدگی شود ولی مطالبه کمیسیون پاسخ دهی زودتر به معترضان با به کارگیری نیروهای بیشتر است.

    سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با استناد به آمار سازمان سنجش، گفت: ۸۳ درصد پذیرفته شدگان در کنکور امسال از مدارس دولتی بوده که حدود ۱۷٫۵درصد از این رقم از مدارس نمونه دولتی و مابقی از مدارس عادی و سمپاد بوده‌اند.

    جایگاه آموزش و پرورش در کنکور امسال تقویت شد

    وی یادآور شد: شیوه جدید برگزاری کنکور جایگاه ویژه‌ای را به آموزش و پرورش داده است در حالیکه طی سالیان گذشته فقط ۴ ساعت ماراتن کنکور برای تعیین رتبه داوطلب تعیین کننده بود. از سوی دیگر مؤسسات کنکوری و تست زنی نیز با این روش جدید بی تأثیر خواهند بود.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: تغییر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید تا پیش از ۳۱ شهریورماه باشد و به نظر نمی‌رسد تا پیش از مهلت قانونی مجلس در این زمینه مصوبه‌ای را داشته باشد./

    پایان پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=9253

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس