×

انتقال کوره‌های آجرپزی اطراف اصفهان مستلزم تعیین محل جایگزین است

نماینده مردم برخوار، شاهین شهر و میمه در مجلس گفت: انتقال کوره‌های آجرپزی آلاینده محیط زیست در این منطقه به خارج از شعاع ۵۰کیلومتر، نیازمند محل جایگزین است.

  • 3 مرداد 1402
  • 0
  • انتقال کوره‌های آجرپزی اطراف اصفهان مستلزم تعیین محل جایگزین است

    به گزارش صبح مجلس، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم برخوار، شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی در مورد عوارض آلایندگی کوره‌های آجرپزی محدوده شهرستان برخوار اظهار کرد: آلاینده‌ترین واحدهای صنعتی در اصفهان، هم اینک پالایشگاه و نیروگاه شهید منتظری و واحدهای مشابه آن در منطقه است اما نگاه مسئولان اصلاح و رفع آلایندگی نیست؛ بلکه بیشتر به دنبال اخذ عوارض آلایندگی از آنهاست.

    وی افزود: هدف قانون‌گذار از وضع عوارض آلایندگی درس عبرت گرفتن و کاهش آن است، در حالی که در سال‌های اخیر شاهد مازوت‌سوزی نیروگاه‌هایی بوده‌ایم که آثار آن پس از سال‌ها پابرجاست و مسئول مربوطه پاسخگو نیست.

    نماینده مردم برخوار، شاهین شهر و میمه تصریح کرد:در بازدید از شهر گز و برخوار شاهد آسیب دیدن محصولات کشاورزی بخصوص بوته‌های خربزه به دلیل آلایندگی ناشی از سوخت مازوت و خشک شدن محصولات ناشی از باران‌های اسیدی بودیم.

    وی با تاکید به اینکه می‌توان به جای سوخت مازوت از سوخت جایگزین دیگر استفاده کرد، ادامه داد: به دنبال اجرای مصوبه استانی راجع به کوره‌های آجرپزی هستیم، اما دراستان هیچ‌کس پاسخگوی این خسارت‌ها نیست؛ هرچند کوره‌های آجرپزی نسبت به قبل وضعیت خود را بهتر کرده و تغییر خط تولید داده‌اند.

    حاجی دلیگانی گفت: مسئولان استانی به جای اینکه پیگیر مکان جدید به همراه پیش‌بینی همه امکانات باشند و به مرور این واحدهای تولیدی را به شعاع ۵۰ کیلومتری استان منتقل کنند، هر دفعه‌ای قدمی برای تعطیلی کوره‌های آجرپزی برمی‌دارند در حالی که هنوز محل انتقال آماده نیست.

    وی تاکید کرد: تولید آجر نیاز مسکن سازی کشور است و مسئولان می‌توانند یک راهکار جامع اجرایی ظرف مدت زمان مشخص سه الی ۶ ماهه را اتخاذ و واحدهای آلاینده را به شعاع ۵۰ کیلومتری خارج از شهر اصفهان منتقل کنند.

    نماینده مردم برخوار، شاهین شهر و میمه در پاسخ به اینکه آیا شهرهای اطراف برخوار که محل استقرار کوره‌های آجرپزی هستند، عوارض دریافت می‌کنند یا خیر، پاسخ داد: برابر دستورالعمل خلاف قانون که از تهران ابلاغ شده است، کمترین میزان عوارض آلایندگی به شهرها و روستاهای نزدیک به پالایشگاه تعلق می‌گیرد.

    وی ادامه داد:به تازگی تنها به یکی شهرهای اطراف برخوار حدود ۳۶ میلیون تومان و به شهر اصفهان حدود ۳۶ میلیارد تومان عوارض آلایندگی تعلق گرفته است.

    رفتار نمایندگان نباید باعث تشنج در جامعه شود بیشتر بخوانید: رفتار نمایندگان نباید باعث تشنج در جامعه شود

    حاجی دلیگانی یادآور شد: این توزیع عوارض آلایندگی عادلانه نیست زیرا براساس جمعیت تعریف شده است در حالی که برخی از شهرها دارای ۴۰۰ هزار نفرجمعیت اما با آلایندگی چند برابری از شهر اصفهان هستند که در این زمینه باید با مسئول متخلف برخورد شود.

    وی اضافه کرد: بر اساس تصمیمات کمیته تخصیص عوارض آلایندگی استانداری اصفهان که با عضویت سازمان برنامه، حفاظت محیط زیست و اداره امور مالیاتی تشکیل می‌شود؛ عوارض شهرستان‌های برخوار نیم درصد و شهر اصفهان بالای ۵۰ درصد تعیین شده است در حالی که تاثیرپذیری برخوار و شاهین شهر بسیار بیشتر از اصفهان است.

    نماینده مردم برخوار، شاهین شهر و میمه در پاسخ به اینکه با جابه‌جایی کوره‌های آجرپزی شهر سین موافق یا مخالف است، گفت: معتقد به جابه‌جایی واحدهای آلاینده هستم اما بدون تعیین محل جایگزین نمی‌توان این کوره‌ها را تعطیل کرد.

    وی در پایان بیان داشت: از شخص استاندار اصفهان، معاونان و مدیران سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان صمت و دیگران اعضای تعیین کننده مکان جابه‌جایی کوره‌ها به شدت گله‌مند هستیم، زیرا مردم آن مناطق هر روز آلایندگی استنشاق می‌کنند.

    منبع: ایرنا

    انتهای پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=8073

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس