×

افراط در صدور دستورالعمل و بخشنامه موجبات دور زدن قوانین را فراهم می‌کند

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس افراط در صدور دستورالعمل، بخشنامه، نظام نامه و مرام نامه و موضوعاتی از این دست را از جمله آفات اداری دانست که موجبات دور زدن قوانین را فراهم می کند.

  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
  • ۰
  • افراط در صدور دستورالعمل و بخشنامه موجبات دور زدن قوانین را فراهم می‌کند

    به گزارش نمایندگان،  محمدتقی نقدعلی عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در مورد اظهارات رئیس دیوان عدالت اداری مبنی بر اینکه صدور بی رویه بخشنامه توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی از مهمترین آسیب‌های حوزه اداری و افزایش ورودی پرونده به دیوان است، گفت: اگر چه مصوباتی که در هیات دولت، هیات وزیران، دستگاه های اداری و اجرایی صادر می شود باید در راستای اجرای قوانین مصوب باشد اما متاسفانه شاهد صدور دستورالعمل، شیوه نامه، نظام نامه و مرام نامه و سایر عناوینی که در قانون تعریف نشده و حدود و چارچوبی ندارند هستیم.

    وی افزود: در برخی موارد هم با صدور آیین نامه قوانین مصوب دور زده می شود البته اخیرا طرح نظام قانون گذاری، تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات را در مجلس دنبال می کنیم که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم است.

    نماینده مردم خمینی شهر در مجلس یازدهم ادامه داد: تراکم و صدور بی رویه بخشنامه و دستورالعمل ها موضوع درستی است و قوانینی که در مجلس چکش کاری شده در برخی موارد با بی دقتی و صدور بخشنامه تحت شعاع قرار می گیرد و مقدمات تخلف فراهم می شود.

    نقدعلی یادآور شد: به عنوان مثال در سازمان اوقاف ده ها و صدها دستورالعمل صادر می شود که عمده این دستورالعمل ها در شرح وظایف سازمان های مربوطه نیست و تکالیفی را برای دستگاه های زیرمجموعه ایجاد می کند که باعث تخطی از چارچوب های قانونی می شود و در واقع افراط در صدور دستورالعمل، بخشنامه، نظام نامه و مرام نامه و موضوعاتی از این دست از جمله آفات اداری است که متاسفانه موجبات دور زدن قوانین را فراهم می کند.

    منبع: خانه ملت

    انتهای پیام

    لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=4936

    ارسال دیدگاه

    نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.

    نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

    نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    ایمیل شما منتشر نخواهد شد. موارد ضروری علامتگذاری شده اند *

    نظر شما دریافت شد و پس از بررسی منتشر خواهد شد.

    صبح مجلس
  • تمامی حقوق مادی و معنوی محفوظ است. | پایگاه تحلیلی خبری صبح مجلس