• امروز : یکشنبه, ۱۳ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Sunday - 3 March - 2024

اتکای بودجه کشور بر درآمدهای مالیاتی یکی از راهکارهای اصلاح نظام بودجه ریزی است

  • کد خبر : 2971
  • سه شنبه 11 بهمن 1401 - 14:24
اتکای بودجه کشور بر درآمدهای مالیاتی یکی از راهکارهای اصلاح نظام بودجه ریزی است

نایب رئیس مجلس ضمن اشاره به گزارش مجلس پیرامون عملکرد بودجه ۱۴۰۱ از اتکای بودجه کشور بر درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی به عنوان یکی از راهکارهای اصلاح نظام بودجه ریزی یاد کرد.

به گزارش خبرنگار مجلس فوری، علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۱ بهمن ماه) گفت: در اجرای تبصره یک ماده ۱۰۷ آئین نامه داخلی مجلس، کمیسیون برنامه امروز گزارشی را از عملکرد بودجه ۱۴۰۱ در باب واگذاری دارایی سرمایه ای، فروش اموال منقول و غیرمنقول و همچنین درآمدهای مالیاتی ارائه کرد، این ارائه در کنار نظارت مجلس بر عملکرد بودجه در واقع همگرایی و تبیین کننده جهت تصمیم آگاهانه برای بودجه ۱۴۰۲ است که دولت در کنار مجلس بتوانند تصمیم بگیرند که ردیف های اعتباری قابل تحقق همراه با عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی باشد.

وی خطاب به وزیر نفت و معاونانش ادامه داد: چرا برخلاف فرمایش مسئولان وزارت نفت، واگذاری دارایی های سرمایه ای محقق نشده است؟ چرا که موضوع میادین مشترک تکلیفش مشخص است و اقدامی انقلابی و همچنین اورهال کردن تاسیسات وزارت نفت می خواهد بنابراین نظام کارآمد مدیریت دارایی در کشور از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس، تصریح کرد: ضمن تشکر از سازمان امور مالیاتی اتکای بودجه کشور بر درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی به عنوان یکی از فاکتورهای اصلاح نظام بودجه ریزی کشور باید مدنظر قرار گیرد و از جمله این کارها این است که ما شفافیت در نظام مالی و مالیاتی داشته باشیم.

وی افزود: راهکار افزایش درآمدهای مالیاتی افزایش نرخ مالیات نیست بلکه در قدم اول دوستان باید سعی کنند فرارهای مالیاتی کاهش پیدا کند و استفاده از پایه های مالیاتی جدید مانند مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد است که باید صورت پذیرد  اما مراقب باشیم این افزایش مالیات ها منجر به فشار بر تولیدکنندگان و کارآفرینان نشود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: عملکرد در فروش اموال منقول و غیرمنقول را دیدید که زیر ۲۰ درصد است و از ۳۲ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ به ۱۰۸ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رسیده است.

وی افزود: یکی از این راهکارها این است که تصمیم جدیدی گرفته میشد که در این رابطه مصوبات سران قوا تصمیم خوبی است اما برخی همکاران در باب مصونیت بر این مصوبه نقطه نظر حقوقی دارند.

نیکزاد تاکید کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کسری احتمالی تامین نشده از محل بیش برآوردی منابع را داریم و لازم است در بررسی لایحه بودجه سه محور را مدنظر قرار دهیم تا با کسری بودجه مواجه نشویم.

نایب رئیس مجلس افزود: بی تعارف باید مخارج هزینه ای دولت و همچنین رفع ناترازی که منجر به تورم می شود، کنترل شود  در غیر این صورت هر کمکی که به کارکنان دولت شود بیش از آن تورم خواهیم داشت بنابراین کمکی به آن ها نمی شود، از سوی دیگر استراتژی مشخص در پروژه های راهبردی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید فرمودند را انجام دهیم که منجر به رشد اقتصادی شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=2971

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x