• امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024

برنامه‌های محرمی صداوسیما موجب احیای مناسک عزاداری سنتی شد

  • کد خبر : 9236
  • دوشنبه 13 شهریور 1402 - 11:19
برنامه‌های محرمی صداوسیما موجب احیای مناسک عزاداری سنتی شد

نصرالله پژمانفر ضمن تقدیر از نگاه جدید صداوسیما در برنامه‌های تولیدی مختلف خود در دهه اول محرم امسال، گفت: در برنامه «حسینیه معلی» توجه به آئین‌های عزاداری در مناطق مختلف ایران اسلامی را شاهد بودیم که بعضاً احیای مناسک عزاداری محلی و سنتی را در بسیاری نقاط کشور به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی با موضوع و محوریت تقدیر از ویژه‌برنامه‌های شاخص رادیویی، تلویزیونی در دهه اول ماه محرم با حضور اعضای فراکسیون، معاون سازمان صداوسیما و جمعی از عوامل این برنامه‌ها، امروز، یکشنبه ۲۲ مردادماه در محل کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نصرالله پژمانفر، نماینده مردم کلات و مشهد و رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در این نشست ضمن اشاره به عظمت واقعه عاشورا، هدف برگزاری این جلسه را تقدیر و تشکر فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس از کسانی خواند که در صداوسیما تلاش کردند جامعه را از این فضا خارج کرده، در انحصار و محدود به شور حسینی نگه ندارند و پیام مرام و مکتب حسینی که ایستادگی در مقابل ظلم تا پای جان، در قالب‌ها و برنامه‌های مختلف به جامعه برسانند.   

رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس ادامه داد: با همکارانمان در این فراکسیون به این جمع‌بندی رسیدیم که وظیفه ما است که از این نوع نگاه جدید که در تولید برنامه‌های صداوسیما شکل گرفته تقدیر و تشکر کنیم.

حجت‌الاسلام پژمانفر در ادامه ضمن اشاره به برخی برنامه‌های تولیدی صداوسیما در دهه اول ماه محرم امسال مانند «کلمه»، «روضه خانگی»، «حسینیه معلی»، «باب قبله»، «یادخدا»، «از سرگذشت»، «روز حسین» و برنامه‌های مختلف رادیویی، عنوان کرد: با توجه به اینکه امروز هجمه‌های زیادی ساخته شد که جریان عزاداری را یک جریان عقب‌افتادگی و تحجر معرفی کند، برنامه‌ای مانند «روضه خانگی» که ریشه فرهنگی این عزاداری‌ها را مورد بحث و نظر قرار داد که واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد. امروز تقابل حق و باطل در ظهور و اسامی خاص این برنامه‌ها  کاملاً مشهود و ملموس است. برنامه «حسینیه معلی» با ترکیب جدید یکی دیگر از این برنامه‌ها بود که مخاطب فراوانی هم به خود جلب کرد.

وی افزود: در اوایل انقلاب هم خیلی‌ها تلاش می‌کردند که فضای حسینی را از جریان سنتی و انقلاب منحرف کنند که امام(ره) اصرار کردند که مراسم روضه‌خوانی و عزاداری را به همان شکل سنتی احیا و برگزار کنیم. در برنامه «حسینیه معلی» این توجه به آئین‌های عزاداری در مناطق مختلف ایران اسلامی را شاهد بودیم که بعضاً احیای مناسک عزاداری محلی و سنتی را در بسیاری نقاط کشور به دنبال داشت که جای تقدیر و تحسین دارد.

پژمانفر در ادامه گفت: وظیفه داشتیم به عنوان فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس از عوامل این برنامه‌های فاخر و اثرگذار تقدیر و تشکر کنیم. حقیقتاً این رویکرد جدید و جدی صداوسیما در ساخت این برنامه‌ها و تولید این محتواها قابل تقدیر است و از طرفی هم یک دامنه پرانتظاری را می‌طلبد که بتواند توسعه پیدا کند و در مقابل هجمه‌هایی که امروز بر علیه کشور و اعتقادات مردم به راه افتاده، ایستادگی کند.

رئیس فراکسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: مطمئن باشید این برنامه‌ها مخاطب و طرفدارهایی دارند که متقاضی‌اند که این برنامه‌ها با جدیت ادامه پیدا کند. از طرفی طبیعتاً یک سری به‌ویژه با این فضای سیاسی که ایجاد کرده‌اند،  تمام تلاش‌شان را می‌کنند به چیزی که باعث پایداری نظام گفتمانی انقلاب -که از همین جریان‌های ریز و درشت اعتقادی و دینی است- ضربه بزنند و در جامعه یک فاصله ایجاد کنند که خوشبختانه مردم با شور و حضور گسترده خود در هیئات و عزاداری‌های امسال یک نه بزرگ به کمپین‌های مختلف آن‌ها دادند.

پژمانفر با اشاره به حضور و تمایل مردم به مراسمات و برنامه‌های مذهبی گفت: این وظیفه متولیان حوزه فرهنگ و رسانه را سنگین می‌کند و باید از این مطالبه عمومی مردم که در صحنه‌ها نشان دادند، حمایت کنند و خواسته‌های مردم را انعکاس دهند و در رفع مشکلات کشور فعال باشند.

رئیس فراکسیون قران، عترت و نماز مجلس با اشاره به اینکه اصل مسئله این بود که این حرکت‌ها از نگاه مردم مورد غفلت واقع نشده، تصریح کرد: این جلسه، جلسه مجلس شورای اسلامی است و این پیام را دارد که ما به عنوان نمایندگان مردم از این رویکرد حمایت می‌کنیم و انتظار توسعه و تنوع‌بخشی به این مسائل را در تولیدات مختلف داریم و امیدواریم روز به روز این مسائل بیشتر شود.

سیدمسعود خاتمی، نماینده مردم گلپایگان و خوانسار و عضو فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس هم در سخنانی ضمن تشکر از ساخت سریال سوران با مشارکت صداو سیما و حوزه هنری و پخش آن در ایام اخیر، گفت: ۴۰ سال بعد از حوادث وحشتناکی که در کردستان گذشت و ما نتوانستیم تصویر کریه این جنایت را به تصویر بکشیم، صداوسیما یک سریال ساخت که به زیبایی این جنایت کومله و حزب دموکرات را نشان داده است.

وی افزود: ظلمی که این دو گروه به مردم مظلوم کردستان و خود کردها کردند به خوبی در این سریال نشان داده شده و میزان ظلم و سنگدلی آن‌ها به خوبی تصویر شد که باید از بازیگران و عوامل سریال تشکر کرد. مخصوصا که پایان‌بندی سریال به گونه‌ای بود که به خوبی نشان می‌داد حمله عراق در ادامه و در راستای هدف و خیانت همین احزاب تجزیه‌طلب است.

صداوسیما از تجربه موفق محرمی خود در اربعین استفاده کند

سیدجلیل میرمحمدی، نماینده مردم تفت و میبد و عضو فراکسیون قران، عترت و نماز مجلس هم یکی از ویژگی‌های مهم برنامه‌های صداوسیما برای محرم امسال را همسویی آن‌ها با ذائقه جوانان مومن و انقلابی خواند و گفت: میزان استقبال از این برنامه‌ها به ویژه میان قشر جوان مشهود بود. از طرفی نشان داد اگر صداوسیما به این جوانان و مومنین که بخشی از آن‌ها در این جمع حاضرند، میدان دهد، می‌توانند برنامه‌هایی به این فاخری بسازد، که هم موثر و هم جذاب باشد.

میرمحمدی در ادامه با اشاره به هجمه‌های مختلف شبکه‌های خارجی و دشمن نسبت به برنامه‌های صداوسیما و عزاداری امام حسین‌(ع) در محرم امسال، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌هایی که برنامه‌های تولیدی محرم امسال را برجسته می‌کرد، زمان پخش این برنامه‌ها بود و این کار بسیار علمی، هنری و زیبا و فاخر صداوسیما توانست خیلی از فعالیت‌های دشمن را بی‌اثر کند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی در ادامه افزود: استفاده‌ از شعرها و چهره‌های جذاب و محتوای غنی، اجرای بسیار خوب در بسیاری از برنامه‌های امسال صداوسیما مشهود بود و ارزش آن را داشت که خیلی در این زمینه کار شود. از طرفی اربعین را هم در پیش داریم و جا دارد صداوسیما از همین توانمندی‌ها و پتانسیل‌ها نهایت استفاده را داشته باشد و این روش و فکر نو و بدیع را در موضوع  اربعین هم پیاده کند.

علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان و عضو فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی ضمن اشاره به اینکه خدمت در دستگاه امام حسین(ع) به هر نحوی ارزشمند است گفت: مردم ما در سراسر ایران این ارزش را پاس می‌دارند و امسال با توجه به هجمه‌ای که به وجود آمد و کمپین‌هایی با عناوین «نه به عزاداری»، «نه به لباس مشکی» و… شکل گرفت، حضور در این صحنه ارزش و اهمیت بیشتری داشت و کار ارزشمندی که در صداوسیما تحت عنوان برنامه های مختلف انجام شد، با توجه به میهمانان و داوری‌هایی خوبی که داشت، در شکستن این فضا کمک بسیاری کرد.

بیشتر بخوانید: فیلم گرفتن از دیگران توسط یک طلبه خوب و مناسب نیست

وی با اشاره به کیفیت و اثرگذاری برنامه پرمخاطب «حسینه معلی» گفت: به نوبه خودم می‌خواهم از اقدام ویژه‌ای که در این برنامه انجام و توجهی که به عزاداری‌های محلی شد، تشکر کنم. پرداختن به این عزاداری‌های سنتی و احیای آن که متاسفانه کمرنگ شده اقدام ارزنده‌ای بود که باید از آن تقدیر و تشکر کرد.

علی حدادی، نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان و عضو فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر اینکه اعتقاد و باور ما بر این است که هرچه داریم از عزاداری و اشک ریختن بر امام حسین است،  به اهمیت هنر در عزاداری اشاره کرد و گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر این است که هنر اثرگذاری بسیار در موضوعات دارد. ایشان فرمایشی دارند که عبرت‌های عاشورا مهم‌تر از درس‌های عاشورا است و بنده فکر می‌کنم ما و صداوسیما باید این فرمایش را بیشتر در دستور کار خود قرار دهیم.

وی ضمن تشکر از عوامل برنامه‌های صداوسیما در محرم امسال، اضافه کرد: تولیدات امسال صداوسیما برنامه‌های خوب و شاخصی بود که مورد استقبال جوانان کشور قرار گرفت و ابداعی که این برنامه‌ها داشتند می‌تواند در راستای توانمندسازی جوانان هنرمند کشور استفاده و به برنامه‌های فاخر توجه شود. امید است که جهاد تبیین در همین راستای حرکت اباعبدالله الحسین قرار بگیرد و طی مسیر کند.

سیدمرتضی حسینی، نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی ضمن تشکر از مسئولان صداوسیما برای تهیه و پخش برنامه‌های فاخر برای ایام محرم و تبین حماسه حسینی، عنوان کرد: ضمن ارج نهادن به تلاش‌های صداو سیما که محیطی را فراهم آورد تا آن‌هایی که امکان حضور در هیئات و مراسمات عزاداری را نداشتند، حس شرکت در عزاداری را داشته باشند، می‌خواهم تاکید کنم صداوسیما سعی کند در مداحی‌ها و کارشناس‌هایی مذهبی که در برنامه‌ها استفاده می‌کنند، به هیچ عنوان خرافه و مطالب سست گفته نشود.  

وی ادامه داد: اگر حقیقت عاشورا و قیام امام حسین(ع) به همان صورتی که هست بازگو شود، به اندازه کافی تاثیرگذار است و نیازی به بازگویی مطالب  بی‌پایه نیست.

حسینی اضافه کرد: با همه تاثیرات و جذابیت‌هایی که بازگویی حادثه کربلا و مصائب اهل‌بیت(ع) دارد، اگر ما به میزان و مقدار آن توجه نکنیم و مرتب این عزاداری‌ها را تکرار کنیم، نتیجه عکس خواهد داشت. لازم است همانگونه که علما و شیعه در طول تاریخ به ۱۰ روز اول محرم توجه داشته به آن بسنده کنیم و تلویزیون را به جعبه عزا تبدیل نکنیم؛ زیرا همه مخاطبان تلویزیون به یک اندازه مومن و طرفدار روضه نیستند و لازم است دائقه مختلف مخاطب هم در نظر گرفته شود.

«حسینیه معلی» محلی برای وحدت اقوام بود

حسین خسروی، نماینده مردم بیرجند در مجلس هم در سخنانی کوتاه از رویکرد جدید صداوسیما در ساخت و تولید برنامه‌های جدید خود، به ویژه برنامه «حسینیه معلی» تشکر کرد و گفت: این برنامه هم در کمیت و هم در کیفیت بسیار خوب ساخته شده و محلی برای تجمع و وحدت اقوام بود که باید از عوامل آن تشکر ویژه‌ای کرد.

رضا تقی‌پور؛ نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: در سایه جنگ ترکیبی دشمن در میدان عملیات شناختی پرحجم علیه انقلاب اسلامی در چند سال اخیر و همچنین عرصه جنگ رسانه‌ای و رسانه اجتماعی، شاهد هستیم که حتی تبلیغات فرهنگی هم شکل اجتماعی پیدا کردند؛ یعنی هدف آن‌ها تعمیق شکاف‌های اجتماعی یا گسترش گسست‌ها و وجوه افتراق اجتماعی است و به تعبیری راه‌حل شکست انقلاب را در همین هدف می‌دانند.

تقی‌پور ادامه داد: ما علی‌رغم آن سابقه فرهنگی قوی و عمق زیاد در معارف و … بعضاً شاهد این هستیم که نمی‌توانیم مقابله درستی با این حمله و هجمه دشمن داشته باشیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم ذائقه مخاطب تحت تاثیر این حملات تغییر کرده است، اما تجربه امسال صداوسیما نشان داد که اگر بتوانیم مطابق سلیقه و نظر نسل جدید کار کنیم، حتماً نتیجه و مخاطب خواهد داشت.

وی در پایان گفت: امیدوارم این نهضت ادامه داشته باشد و صداوسیما بتوانددر میدان اصلی جنگ امروز ما یعنی جنگ رسانه‌های اجتماعی موفق باشد.

حجت‌الاسلام پژمانفر هم در پایان و در تکمیل صحبت‌های تقی‌پور گفت: اینکه در واکنش به برخی برنامه‌های صداوسیما این همه  سر و صدا به پا شد، نشان دهنده این است که ما راه خود را درست انتخاب کردیم.

در ادامه این نشست محسن برمهانی، معاون سازمان صداوسیما ضمن تشکر از فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس برای تشکیل این جلسه و اشاره به جلسه دیگری درباره عملکرد صداوسیما در ماه‌های گذشته، عنوان کرد: اینکه برنامه‌سازان و مدیران تلویزیون بدانند نمایندگان مردم چه بازخوردی نسبت به برنامه‌های آن‌ها دارند، کمک کننده است و وقتی این جلسات تواتر پیدا می‌کند، معلوم است یک نگاه سازنده وجود دارد. این یعنی ما داریم رصد می‌شویم و باید با دقت بیشتر و جهت‌گیری درست‌تری ادامه دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، محمد حسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و رئیس ستاد محرم صداوسیما، حسن ملکی، مدیر شبکه جام جم، مسعود کاویانی، مدیر شبکه رادیویی معارف و نجم‌الدین شریعتی، مجری برنامه‌های حسینیه معلی و سمت خدا از دیگر حاضران در این نشست بودند که به بیان نظرات خود پرداختند.

در پایان هم با اهدای لوح و هدیه‌ای از مجریان، تهیه‌کننده‌ها و عوامل برنامه‌های «کلمه»، «روضه خانگی»، «ناگهان حسین»، «حسینیه معلی»، «باب قبله»، ««یاد خدا»، «از سرگذشت»، «روز حسین»، مدیران شبکه یک، پنج، قرآن، نسیم، جام ج، رادیو معارف، مدیر برنامه رادیو محرم، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی و معاون سازمان صداو سیما تقدیر ئ تجلیل شد.

پایان پیام/

لینک کوتاه (کلیک کنید): https://sobhemajles.ir/?p=9236

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
0 0 رای ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x